Bemutatjuk a jövő tanárait

A tanárok osztálytermi szerepe megváltozik, hogy a leginkább kihasználják az oktatási technológia előnyeit a jövő dolgozói számára

Bemutatjuk a jövő tanárait

Ki volt az Ön legjobb tanára?

Úgy gondolom, hogy a legtöbbünk legalább néhány olyan tanár nevére emlékszik, akit kedvelt (és néhány olyanéra is, akit nem kedvelt). Sokféle tanár tanít: vannak köztük inspiráló, tekintélyelvű, szimpatikus, szigorú vagy vicces személyek.

Az iskola és a tanár-diák kapcsolat alapelvei azonban generációról generációra felismerhetők maradtak.

Minden a változásról szól, és az oktatás legújabb innovációit nem a változó közösségi attitűdök, hanem a diszruptív technológia és a jövő munkahelyének szükségletei irányítják.

2025 még dinamikusabb, technológiailag fejlettebb munkahelyének olyan munkaerőre lesz szüksége, amely képes az együttműködésre, rugalmas, és könnyedén sajátít el új készségeket és munkaköröket. A metatanulás és az egyedül tanulás művészete elengedhetetlen készség lesz.

Így az oktatás fókusza és a tanárok szerepe is megváltozik.

Nem „felügyelő bölcs”, hanem „tanácsadó”

Az Epson a kulcsfontosságú szektorokban, a technológia hatásáról végzett legutóbbi kutatása során 17 vezető gondolkodót kérdezett meg arról, hogy miként írnák le a 2025-ös oktatási normákat. Ezeket a hipotéziseket kulcsfontosságú szektorok vezetőin és munkatársain tesztelték.

Russel Stannard oktatástechnológus és a www.teachertrainingvideos.com alapítója azt jósolta, hogy „készségváltás fog bekövetkezni a tanításban, mivel a tanároknak inkább »tanácsadóként« kell jelen lenniük, és el kell hagyniuk a »felügyelő bölcs« szerepét”.

Az európai munkatársak hetven százaléka egyetértett ezzel az értelmezéssel, amely szerint a tanároknak az lesz a szerepe, hogy a diákoknak útmutatást adjanak a tanulási folyamatban. Hatvannégy százalék szerint az információs és elemzési készségek állnak majd a jövő oktatási rendszerének középpontjában.

Ezt a változást számos új technológia fogja segíteni, mint az interaktív projektorok, a 3D nyomtatók, a kiterjesztett valóság és a cobotok (együttműködő robotok), amelyek megkönnyítik az online és az offline tanulás egyre inkább ötvöződő folyamatát. A kiterjesztett valóság segítségével például gyakorlatiasabbá és biztonságosabbá alakítható a tudományos jelenségek bemutatása, és a rövidebb ideig tartó végrehajtásnak köszönhetően könnyedén beilleszthetők az óra menetébe.

David White, a University of the Arts London digitális oktatásának vezetője szerint „a technológiák használatának tanítása elavult; a jövőben gyakorlati készségeket kell oktatni, és segíteni abban, hogy a diákok a különböző platformokat egymást váltogatva tudják használni.”

Az „tanácsadó” előnyei

Ahogy a tanárok egyre kevésbé lesznek felelősek a tudás átadásáért, ezzel párhuzamosan egyre inkább felvehetik a life coach szerepét. Az európaiak hetvenkét százaléka feltételezi, hogy a tanulás ezáltal még inkább személyre szabottabb lesz.

Az oktatás a várakozások szerint dinamikusabb és hatékonyabb lesz 2015-re. A megkérdezettek hetvenegy százaléka értett egyet abban, hogy az online és az offline oktatóanyagok együttes használata, az „ötvözött tanulás” segít ennek a megvalósításában.

Segítség a tanároknak az új prioritásokhoz történő alkalmazkodáshoz

A munkahelyi kultúrában eljövendő változás élén a tanárok állnak.

A jövő munkahelyén szükséges képességek megtanításához a tanároknak a következő évtized során új készségeket és megközelítést kell elsajátítaniuk. Ez a folyamat rengeteg kihívást tartogat.

Míg az európaiak 63%-a szerint előnyös a technológia használata az oktatásban, 61%-uk azt is gondolja, hogy a tanárok jelenleg nincsenek megfelelő felszereléssel ellátva, hogy átadják a diákoknak a következő évtized során az oktatásba integrált technológia használatához szükséges készségeket.

Kutatásunkban számos további veszélyt fedeztünk fel a jövő oktatásának minőségét illetően. Ezek közül a megkérdezettek legnagyobb hányada a finanszírozást (47 százalék), a tanárképzést (40 százalék) és az elavult technológiát (34 százalék) tartotta azoknak korlátozó tényezőknek, amelyek megakadályozzák, hogy az iskolák és a tanárok alkalmazkodjanak az új oktatási prioritásokhoz.

A jövő kedvenc tanára

Kutatásunkból egyértelműen látható, hogy a tanárok, az irányelvek létrehozói, a technológiai vállalatok és az iskolák együttműködnek, hogy hidat képezzenek a mai és a 2025-ös oktatási normák között.

Az is egyértelmű azonban, hogy a jövő kedvenc tanárai azok lesznek, akik ismerik a metatanulást, az ötvözött tanulást, és az órákat személyre szabott célok szerint állítják össze.

Biztató, hogy a megkérdezett tanárok 60%-a állította azt, hogy hajlandóak lennének átképezni magukat erre a jövőbeli szerepre.

Szeretne többet megtudni?

A teljes jelentés az összes megállapítást tartalmazza, és a weboldalról tölthető le: