Az okos osztálytermek az élethosszig való tanulásra fogják ösztönözni a diákokat

A diákoknak maguknak kell felelősséget vállalniuk a tanulásért, hogy felkészüljenek a diszruptív technológia által vezérelt dinamikus munkahelyekre

Az okos osztálytermek az élethosszig való tanulásra fogják ösztönözni a diákokat

Észrevette, hogy a különböző generációk máshogy beszélnek?

Nem a beszélni nem tudó, vagy a szegényes nyelvtanú tinédzserekről szóló okoskodásról beszélek. Hanem a „Google”-jelenségről. Felismeri?

Míg a feleségem és én szívesen „vitatjuk meg” ebéd közben egy album kiadásának évét, vagy egy régóta el nem olvasott könyv cselekményét, tinédzser gyermekeink frusztrálónak találják az indoklások és az emlékek összevetését. „Csak keresd meg a Google-on” – szokták mondani, és csak rázzák a fejüket az „idejétmúlt gondolkodású”, 40-es szüleikre.

Valami megváltozott. Az én generációmat arra tanították, hogy értékelje az információkánont, az Y generáció viszont magabiztosan navigál a feladat vagy a vita során felmerült szükséges információhoz.

Az „élethosszig tartó munkától” az „élethosszig tartó tanulásig”

Ez jó dolog!

A világ gyorsan változik. Gazdasági modelljeinket és munkaerőpiacainkat jelentősen fel fogja forgatni a technológia és az átalakulás. Az új technológiák, mint a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság, a 3D nyomtatók, a robotok és a cobotok (hogy csak néhányat említsünk) már a küszöbén állnak annak, hogy a vállalkozásokba és az otthonokba integrálják őket.

Nagyszüleink generációja számára még az „egész életre szóló munka” volt a természetes – azonban a ma Európában született gyerekeknek lehetséges, hogy karrierjük során több alkalommal kell majd munkahelyet, talán még iparágat is váltaniuk. A sikeres átalakuláshoz a jövő generációinak érteniük kell a metatanuláshoz.

A metatanulás legegyszerűbben úgy írható le, hogy a tanuló tudatában van saját tanulási folyamatának, és irányítja azt. Ezt „egyedül tanulásnak” vagy „autodidakta tanulásnak” is hívják.

Metatanuláshoz értő munkaerő megteremtése

A technológia a legfontosabb szektorokra gyakorolt hatását mérő legújabb kutatásunk során 17 vezető gondolkodó véleményét kérdeztük meg, hogy milyen hatással lesz a technológia a munkahelyekre 2025-re. Gondolataikról 7000 európai üzleti vezetőt és munkatársat kérdeztünk meg ezután, hogy megértsük, mi a véleményük a változásokról, és mennyire felkészültek ezekre.

A méltán népszerű WIRED magazin brit kiadásának szerkesztője, illetve más elismerésekkel rendelkező Ben Hammersley szerint „a metatanulás nagyon fontos készség lesz a munkatársak és a diákok számára is” a jövőben. Ezt a hipotézist az európai üzleti vezetők 57%-a támogatta, akik abban hisznek, hogy a metatanulás lesz az új norma.

Az osztálytermi metatanulás számos új kollaboratív technológia, például az interaktív projektorok, a viselhető eszközök, a kiterjesztett valóság és a 3D nyomtatás támogatásával jöhet létre.

A tanároktól egyre inkább azt várják el, hogy ne oktatók, hanem tanácsadók legyenek, akik a diákokat saját, egyéni oktatási céljaik eléréséhez segítik hozzá. Az európaiak hetvenkét százaléka egyetért abban, hogy a tanulási folyamat még a megosztott tanteremben is személyre szabott lesz.

Felkészültünk már a változásra?

Bár mindenki tart attól, hogy az új technológia milyen potenciális változásokat tartogat a hagyományos oktatási modell számára, bizonyos trendek különösen pozitív értékelést kaptak. Az európai munkaerő 68%-a egyetértett abban, hogy a gazdaság várható igénye lesz 2025-re az ötvözött tanulás (az online és offline oktatási eszközök egyidejű használata) , illetve 65%-a azt, hogy a kollaboratív oktatás és 66%-a azt, hogy a metatanulás is része lesz az elvárásoknak.

Összességében az európai munkaerő 55 százaléka egyetértett abban, hogy a metatanulásnak pozitív hatása lesz az egész oktatási szektorra.

Tehát ez azt jelenti, hogy a jövő generációi kevesebbet fognak tudni?

Úgy tűnik, hogy nem vagyok egyedül a „Google”-kultúráról alkotott véleményemmel. A megkérdezettek hatvankilenc százaléka tart attól, hogy ha túlzottan a technológiára támaszkodunk az információ elérésében, akkor az általános műveltség csökkenni fog.

Úgy látom azonban, hogy ez az értelmezés egy hosszabb távú trend része.

A nyomtatott sajtó megjelenése előtt ükapáinknál hagyomány volt az, hogy szóban tanítottak meg olyan dolgokat, amelyeket már nem éreztek szükségesnek vagy gyakorlatinak. Talán az előző generáció enciklopédiáinak népszerűsége vezetett oda, hogy reménytelenül „megnézzük” a magyarázatot az európai otthonokban.

De nem gondolom azt, hogy sokan egyetértenének azzal a nézettel, hogy az európai oktatási rendszere sérült volna az írott nyelv vagy a tankönyvek integrációjától. Azt sem hiszem, hogy ma kevesebbet tudunk.

Az új technológiák új munkamódszereket teremtenek, és ezek új felfedezésekhez és ötletekhez vezethetnek.

Az a kilátás, hogy az oktatási rendszer és a munkahelyek a legújabb technológiákat fogják használni az élethosszig tartó tanulás és a kreativitás támogatására, valamint az önálló felfedezés ösztönzésére, izgatottá tesz a jövővel kapcsolatban.

Szeretne többet megtudni?

A teljes jelentés az összes megállapítást tartalmazza, és a weboldalról tölthető le: